یکی از مفاهیم مکانی که برای نوآموز بسیار مهم می باشد، مفهوم کوچک و بزرگ- کوچکتر و بزرگتر- کوچکترین و بزرگترین
آموزشگاه برای شناساندن این مفهوم به کودک دارای وسایل بسیاری است ولی می توان به راحتی و با استفاده از محیط آموزشی این مفهوم را به کودک آموزش داد.
نکته بسیار مهمی که در آموزش این مفهوم باید به آن توجه داشت این است که دو چیز را باید بتوان از نظر مفهوم با هم مقایسه کرد. خیلی وقته سوالاتی از کودک پرسیده می شود که از نظر مفهومی درست نیست مثلا
مربی می پرسد میز بزرگتر است یا کتاب ؟
دقت کنیم که شاید بعضی مفاهیم از نظر عامیانه و در نگاه اول راحت به نظر می رسد ولی آموزش درست این مفهوم برای نو آموز بسیار مهم است.
باید بدانیم خود کلمه کوچک و بزرگ کجا استفاده کنیم و چه موقع کوچکتر و بزرگتر و چه زمانی عبارت بزرگترین و کوچکترین؟
باید بدانیم کوچک و بزرگ خود نسبی است و ................
در اینجا مفهوم کوچک، کوچکتر و کوچکترین را که به کودک آموزش دادیم و همچنین بعد از شناساندن رنگهای اصلی به او ، این وسایل را به او می دهیم و با طرح سوالهای متفاوت او باید این اشکال را برای ما بسازد.
مثلا
یک سه گوش با سه رنگ اصلی بساز. سه گوشی بزرگتر از آن را بساز. حالا سه گوشی بساز که از هر دوی قبلی بزرگتر باشد.
از بالا به پایین کوچکترین تا بزرگترین را یچین.
نکات جالب این است که بعضی نوآموزان در این فی مابین نکاتی را که یاد گرفته اند بازگو می کنند که بسیار برای مربی جذاب است.
مثلا میگه لبه ( ضلع) سمت راست رو قرمز کنم یا آبی؟ چون سوال رو نگفتی کدوم لبه کدوم رنگی کنم. خیلی لذت داره پرسیدن این سوالات از طرف نوآموزان
.......