* توجه نکردن دانشآموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.
* اضطراب و نگرانی دانشآموزان هنگام نوشتن.
* نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.
* نداشتن آمادگی جسمانی، روانی، روحی.
* وجود اختلالات یادگیری در دانشآموزان.
* نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.
* مواجه شدن دانشآموزان با حجم زیاد تکالیف.
* تندنویسی تکالیف.
* استفاده از خودکار، رواننویس و وسایل مشابه آن.
* استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط .
* بیدقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.
* تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.
* دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.
* واکنشهای منفی و نامناسب بعضی اولیا در برخورد با نوشتههای دانشآموزان.
* جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه .
* نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان و اولیا برای آموزش خط به دانشآموزان.
* بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.
* اجرا نکردن تمرینهای لازم توسط دانش آموزان .
* عدم توجهی والدین و معلمان به چپ دست و راست دست بودن دانش آموز هنگام نوشتن.
* عدم توجه به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان میشود.
راهکـــارهای رفـــع بدخطـــی
برای رفع بدخطی دانشآموزان، از سوی معلمان و پژوهشگران راهکارهای فراوانی برای اولیا گرامی معرفی شده است که به ذکر آنها میپردازیم:
* در کلاس اول ابتدایی به فکر خوش خطی فرزند خود باشید.
* اولیا با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خط خوش باشند.
* انگیزه آموزش خط زیبا به فرزندان در اولیا وجود داشته باشد.
* اولیا در مورد خط فرزندانشان راتوبیخ نکنندو بارفتارخود در میان دانشآموزان تبعیض قایل نشود.
* علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در فرزندانمان تقویت کنند.
* به تفاوتهای فردی و نقاط قوت و ضعف دانشآموزان توجه شود.
* از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و ... در تأیید نوشتههای فرزندانتان استفاده کنید.
* هرگز نباید نوشته های فرزنداتنان را خط بزنید ، زیرا انگیزه زیبا نوشتن را در آنها از بین میبرد.(تدریس خصوصی دبستان دراصفهان باکادر مجرب ۰۹۱۶۲۸۵۶۳۶۵)